Lexus GS – to średniej wielkości luksusowy sportowy sedan, który od początku miał za zadanie wypełnienie luki pomiędzy modelami ES i LS w Ameryce. W Europie natomiast usytuowany jest między IS a LS. Samochód zaliczany jest do segmentu E, jako bezpośrednia konkurencja dla Mercedesa klasy E, BMW serii 5, Audi A6, czy Jaguara S-Type. Na rynku amerykańskim i kanadyjskim jest japońską konkurencją dla Acury TL i Infiniti I30. Pierwsze wcielenie GS zostało wprowadzone w 1993 roku w Stanach Zjednoczonych, Europie i na wybranych rynkach Azji. Model II generacji miał premierę w 1998 roku. Został zbudowany na nowej płycie podwoziowej i pierwszy raz otrzymał silnik V8. Obecnie III generacja GS, która miała swoją premierę na całym świecie w 2005 roku, jest wyposażona w jednostki napędowe V6 i V8 i wersję hybrydową. GS trzeciej generacji jest pierwszym modelem zbudowanym według filozofii Lexusa L-finezji. Auto od samego początku dysponowało klasycznym układem napędowym: silnik z przodu i napęd przekazywany na tylną oś pojazdu. W Japonii pojazd był sprzedawany jako Toyota Aristo od 1991 roku do roku 2005, kiedy zaprezentowano III generację modelu już jako Lexus GS. Choć dwie pierwsze generacje były bliźniaczo podobne do Toyoty Aristo to różniły sie jednak silnikami i wersjami wyposażenia.

 

I generacja (1993-1997)

        W 1993 roku  w USA i na rynkach azjatyckich rozpoczęto sprzedaż modelu oferowanego od 1991 roku w Japonii jako Toyota Aristo pod nazwą Lexus GS 300. Model wytwarzano w japońskiej fabryce Lexusa w Taharze skąd był transportowany frachtem głównie do USA. Sylwetka zaprojektowana przez biuro projektowew Italdesign Giugiaro łączyła elementy luksusowej limuzyny LS oraz sportowego modelu SC. Jako Toyota Aristo był oferowany od października 1991 roku, w dwóch wersjach silnikowych 3.0 V6 o symbolach 3.0Q i 3.0V. Silnik Aristo 3.0Q (2JZ-GE) generował 226 KM (169 kW), natomiast 3.0V był wyposażony w 24-zaworowy silnik twin-turbo (2JZ-GTE), o mocy 276 KM (205 kW). Motor 3,0 twin-turbo byl również oferowany w Toyota Supra Mk IV (JZA80). W 1992 roku na rynku japońskim model Toyoty otrzymał silnik 4.0 V8 (1UZ-FE) o mocy 250 KM ( 186 kW) ze standardowym napędem na cztery koła. Silnik 4.0 V8 był również stosowany w pierwszej generacji Lexus LS i Toyota Crown Majesta. W tym czasie model GS był nośnikiem najnowocześniejszych japońskich technologii. Tylko 8 połączeń nadwozia było spawanych ręcznie, natomiast resztę, około 4,200 wykonywały w pełni zautomatyzowane roboty. Trzy litrowy motor był łączony z automatyczną, czterobiegową skrzynią biegów (tryb pracy normalny oraz sportowy) i napędzał koła tylne. Wyposażenie standardowe jak na tamte czasy było bardzo bogate i obejmowało: poduszki czołowe kierowcy i pasażera, klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, wykończenie wnętrza z drewna orzechowego oraz ekskluzywne nagłośnienie japońskiej firmy Nakamichi. Jako opcje dostępne były: kontrola trakcji TRAC, szyberdch, skórzana tapicerka z najwyższej jakości skóry, elektrycznie podgrzewane fotele, spryskiwacze reflektorów przednich, szyberdach, zmieniarka w bagażniku na 12 płyt. Rok 1996 (rok przed debiutem nowego modelu) przyniósł lifting (poprawiono zawieszenie przednie, samochód w końcu otrzymał pięciobiegową skrzynię automatyczną). Dostępna była również specjalna wersja T3 z tym samym silnikiem, ale o mocy 280KM na dużych 18 calowych, aluminiowych felgach. Auto bylo oferowane tylko z dwoma silnikami:

GS 300 3.0 l 6R, 220 KM (1993-1997)

GS 300 T3 3.0 l 6R, 280 KM (1996-1997)

 

        Cena bazowa modelu GS w 1993 roku w USA była ustalona na 37.930 dolarów. Jednak sprzedaż serii  GS była skromna. I genercja najwyższą sprzedaż osiągneła w 1993 r. na poziomie 19.164 sztuk. W następnych latach sprzedaż spadła między innymi z powodu drożejącego jena, co spowodowało że ten luksusowy sedna stał się droższy od konkurencji. W 1997 roku cena GS 300 wzrosła do 46.195 dolarów.

 

II generacja (1997-2005)     

        Latem 1997 roku jednym z dwóch zaprezentowanych nowych modeli był pojazd o nazwie HPS, który był bezpośrednim nastepcą schodzącego modelu GS 300. Kilka miesięcy później na salonie samochodowym we Frankfurcie zaprezentowano ostateczną wersję nowego Lexusa GS 300. W sierpniu 1997 roku w Japonii wprowadzozno Toyote Aristo II o kodzie wewnętrznym modelu JZS160 (S300) dla modeli z silnikami wolnossącymi ( 2JZ-GE) i JZS161 (V300) z silnikami twin-turbo (2JZ-GTE). Twin-turbo były dostępne w wersji z napędem na cztery koła, kontrolą stabilności toru jazdy i automatyczną skrzynią z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów. II generacja GS została wyposażona w poczwórne reflektory nawiązując w ten sposób do coupe Lexus serii SC. Nowy model wyposażono w ten sam silnik co poprzednika, ale wzbogacono o zmienne fazy rozrządu VVT-i oraz elektryczny pedał gazu i system stabilizacji toru jazdy (VSC). Samochód ponownie zaprojektowany przez centrum stylistyczne Giorgio Giugaro z charakterystycznymi poczwórnymi lampami przednimi osiągnął dużo większy sukces od swego poprzednika. W pojeździe były monotowane silniki:

GS 300 3.0 l 6R, 212 KM (1997-2000)

GS 300 3,0 l 6R, 228 KM (2000-2001)

GS 300 3.0 l 6R, 222 KM (2001-2005) - tylko Europa

GS 400 4,0 l V8, 294 KM - (1998-2000) - tylko USA, Kanada

GS 430 4,3 l V8, 283 KM - (2001-2005) 

 

          W odpowiadzi na zapotrzzebowanie klientów wprowadzono na rynek amerykański GS 400, który został wyposażony w silnik V8 o pojemności 4,0 l i mocy 300 KM (224 kW ) i generujący 420 Nm momentu obrotowego. Według producenta auto przyspieszało od 0 do 60 mph (96 kmh) w czasie 5,4 sekundy przy wadze 1675 kg. W porównaniu do swojego poprzednika, ta generacji sedana GS odniosła znacznie większy sukces osiągając sprzedaż 30.622 pojazdów w pierwszym roku produkcji, wzrost w 1999 roku i ustabilizowała się na poziomie 28.079 pojazdów w roku 2000. Cena bazowa na rynek amerykański kolejno modeli GS 300 i GS 430 w 2001 roku wynosiła około 38.000 dolarów i 47.000 dolarów. To spowodowało, że Lexus z powodzeniem utrzymywał w produkcji model tej generacji aż przez 8 lat. W 2001 roku model poddano faceliftingowi. Pojazd otrzymał zmodyfikowany gril, przyciemnione reflektory przednie i wygładzone lampy tylne. Reflektory ksenonowe były standardem dla wersji V8 i opcją dla modeli V6. Wnętrze otrzymało więcej wykończeń w drewnie.  W 2001 roku otrzymał silnik V8 o 0,3 litra większej pojemności i oznaczony GS 430. Moc zmalała o 11 KM do poziomu 283 KM, ale moment obrotowy wzrósł do 441 Nm. W 2001 roku Lexus wprowadził do sprzedaży ograniczoną liczbę pojazdów jako GS 300 "SportDesign" wyposażoną w zawieszenie z GS 430, szersze opony 225/55VR 16 Michelin Pilot HX i polerowane felgi aluminiowe. Wewnątrz "SportDesign" oferował perforowaną skórę w połączeniu ze szczotkowanym aluminium i wykończenia drewniane z ciemnego orzecha. Liczba egzemplarzy przeznaczonych do sprzedaży modelu GS 300 "SportDesign" była ograniczona do 3300 egzemplarzy.

 

III generacja (2005-obecnie)

        Na salonie samochodowym w Detroit w styczniu 2004 Lexus przedstawił najnowsze wcielenie modelu GS300 i GS430. Pozostała niezmieniona koncepcja układu napędowego pojazdu: silnik z przodu i napęd na tylne koła. W październiku 2003 roku Lexus zaprezentował koncepcyjny model LF-S (Lexus Future Sedan), który był zapowiedzią kontynuacji serii GS. Model o symbolu GS 300 (GRS190) był wyposażony w silnik  3,0-litra (3GR-FSE) V6 natomist model GS 430 (UZS190) w 4,3-litrowy (3UZ-FE) V8 stosowany w poprzednim modelu. Oba silniki współpracowały z  6-biegową automatyczną skrzynią biegów z możliwością sekwencyjnej zmiany. W Japonii nie zdecydowano się na równoległe wydanie Toyoty Aristo gdyż Lexus zadebiutował ze swoja ofertą w kraju kwitnącej wiśni w 2005 roku. W 2005 roku zadebiutował, a w 2006 wszedł do produkcji model hybrydowy GS 450h. Łączna moc układu napędowego wynosi 340 KM z czego 286 KM genereje tradycyjny silnik 3,5 l V6, natomiast resztę silnik elektryczny o znamionowej mocy 190 KM. Również w 2005 roku, we wrześniu modele GS 350 i GS 430 zaoferowano w Japonii, bez modelu GS 300, który nigdy nie był tam oferowany. Napęd na wszystkie koła był dostępny w modelu GS 300, stając się tym samym pierwszym sedanem marki oferującym rozkład momentu obrotowego na koła przednie/tylne w zależności od warunków od 50/50 do 30/70%. Nowy GS 300 był wyposażony w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS) zastępując system wyposażony w pompę hydrauliczną, natomiast modele V8 i hybrydowe mają w standardzie Variable Gear Ratio System (VGRS), sterowane elektronicznie hamulce (EBC) typu brake-by -wire system i funkcję Adaptive Variable Suspension (AVS) polegającą na  indywidualnym doborze charakterystyki amortyzatorów (każdego oddzielnie) w sposób ciągły. W aucie montowano lub montuje się nastepujące jednostki napędowe:

GS 300 3.0 l V6, 245 KM (2005-2006)

GS 300  AWD 3.0 l V6, 245 KM (2005-2007)

GS 300 3,0 l V6, 249 KM (2006-obecnie)

GS 300 3,0 l V6, 220 KM (2005-2008) - tylko USA, Kanada

GS 350 3,5 l V6, 303 KM (2007-obecnie)

GS 350 AWD 3,5 l V6, 315 KM (2007-obecnie)

GS 430 4,3 l V8, 300 KM (2005-2008) - tylko USA, Kanada

GS 430 4,3 l V8, 283 KM (2005-2008) - tylko Europa

GS 450h 3,5 l V6, 286 KM i silnik eletryczny 190 KM ( 2005-obecnie)

GS 460 4,6 l V8, 347 KM (2008 -obecnie)

 

        Nadwozie GS III generacji jest zaprojektowany zgodnie z nową filozofią Lexusa. Charakteryzuje się ona zbliżeniem linii nadwozia 4 drzwiowej limuzyny do coupé, bardziej muskularną stylizacją nadwozia co wskazuje na przyszły kierunek rozwoju pojazdów marki. Model zachowuje układ czterech reflektorów znany z II generacji i otrzymał nowe tylne lampy diodowe. Współczynnik oporu powietrza nadwozia wynosi Cx=0,27 co jest bardzo dobrym wynikiem jeśli chodzi o limuzyny. Sedan, jako pierwszy model otrzymał najnowszej generacji "Smart Access System" inteligentny centralny zamek i przycisk start, które znalazły się w standardzie. Inne funkcje to po stronie kierowcy ukryty panel sterowania  z rzadko używanymi funkcjami, 7-calowy ekran dotykowy w konsoli środkowej i oświetlenie LED w kabinie. Wnętrze pojazdu bylo dostępne  w nastepujących konfiguracjach kolorystycznych: popielata skóra i czarne drewno klonowe, kaszmirowa skóra z brązowym klonowym drewnem lub czarna skóra i ciemny orzezch.  Do wyposażenia standardowego wchodzą między innymi szyby pochłaniające dźwięk i promieniowanie słoneczne, automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne, 10 możliwości zapamiętania ustawienia fotela, elektrycznie podgrzewane fotele. Opcjonalnie można zamówić elektryczny szyberdach, wentylowane przednie fotele z perforowanej skóry, czujnik deszczu szyby czołowej, 14-głośnikowy 330 Watt Mark Levinson Premium Sound, radio satelitarne XM nawigację, DVD i Bluetooth. W USA ceny modeli GS 350 zaczynają się od 44.150 dolarów, a GS 460 od 52.620 dolarów. Obecnie bezpośrednią konkurencją są BMW serii 5 Mercedes-Benz E-Klasa, Volvo S80, Audi A6, Jaguar XF, Infiniti M, i Acura RL. W 2014 roku spodziewany jest jego następca.

        Model GS 350 (GRS191) otrzymał motor o pojemności 3,5 l (2GR-FSE) z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który zastąpił GS 300 w roku 2007. W związku ze zmianą amerykańskich przepisów odnośnie emisji spalin SAE w  2007 moc silnika 4,3 litra montowanego w wersjach GS 430 została obniżona z 300 do 290 KM, natomiast mc V6 montowanego w  GS 350 została oszacowana na 303 KM (371 Nm momentu obrotowego). Lexus z tym silnikem osiągał 0-60 mph w  5,7 sekundy. Model GS 460 (URS191) z silnikiem 4,6 l zastąpił GS 430 w 2008 roku. Wyposażony w nowy 4,6-litrowy (1UR-FE) V8 osiągający moc 342 KM i 460 Nm momentu obrotowego osiągał 0-60 mph w 5,4 sekundy i był wyposażony w 8-biegową automatyczną skrzynię biegów. Pojazd otrzymał w tym samym roku zmieniony przedni zderzak, reflektory i gril, otrzymał kierunkowskazy w lusterkach, nowe wzory felg aluminiowych i odświeżoną paletę kolorów nadwozia. Wewnątrz zmodernizowano koło kierownicy, zmieniono tablicę przyrządów i elementy wyposażenia wnętrza. Ponadto, w 2008 roku, GS350 otrzymał w standardzie Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM), który wcześniej był oferowany w modelach hybrydowych i V8 bez dopłaty. Lexus serii GS jest standardowo wyposażony w podwójnie napełniane przednie poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, przednie poduszki powietrzne kolanowe, boczne poduszki powietrzne z przodu wraz z kurtynami. Tylne poduszki boczne i Pre-Collision System (PCS) nie znajdują się w standardzie. Do standardowego wyposażenia wchodzą wspomaganie hamowania ABS, elektroniczny rozdział siły hamowania, kontrola stabilności pojazdu.Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) jest standardem w modelach GS 430/460/450h. Pojazd po przejściu serii testów zderzeniowych wykonanych przez Euro NCAP w 2005 roku dowiódł, że jest bezpiecznym pojazdem otrzymując maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w kategorii ochrony dorosłych pasażerów, cztery gwiazdki w kategorii ochrony dzieci i dwie w kategorii ochrony pieszych.

        Odsłonięty w 2005 roku New York International Auto Show, hybrydowy GS 450h (GWS191) dołączył do serii GS na rok 2007. Jest to pierwszy masowo produkowany hybrydowy luksusowy sedan z napędem na tylne koła. Lexus GS 450h to dynamiczna i luksusowa limuzyna. Wyposażony jest w napęd hybrydowy opracowany przez Koncern Toyoty - innowacyjny system Hybryd Synergy Drive wykorzystujący połączenie silnika elektrycznego i benzynowego. W modelu GS wykorzystano silnik benzynowy V6 o pojemności 3,5 litra i silnik eletryczny o mocy 190 KM - łączna moc układu wynosi 347 KM. Dysponując taką mocą pojazd potrafi osiągnąć prędkość maksymalną 250 km/h (ograniczoną eletronicznie), przyspieszenie 0-100 km/h: 5,9 s, a średnie zużycie paliwa: wg. producenta 7,9 l/100 km. Do napędu wykorzystuje wolnossący silnik o pojemności 3,5 l (2GR-FSE) V6 współpracuący z silnikiem elektrycznym i bezstopniową przekładnią. Według SULEV model GS 450h jest zaliczany do kategorii Super Ultra Low (pojazdów emitujących niewielkie ilości dwutlenku węgla do atmosfery). Cena bazowa modelu wynosiła 55.595 dolarów. Jadnakże na niektórych rynkach samochód można kupić tylko w jednej konfiguracji wyposażenia co znacznie podnosi cenę modelu. Montowane z tyłu pojazdu baterie zajmowały sporo miejsca aż do 2009 roku, kiedy to Lexus przeprojektował tylną cześć pojazdu zwiększając objętość bagażnika o 40%. (2010 litrów w 2007 i 2008 do 300 litrów pojemności w 2009 roku). GS 450h jest jednym z pierwszych pojazdów marki Lexus, które otrzymały Driver Monitoring System na wybranych rynkach. System bezpieczeństwa wyposażony jest w port podczerwieni i kamerę obserwującą kierowcę pojazdu, która na bieżąco monitoruje stopień koncentracji kierowcy i w razie zagrożenia alarmuje kierowcę. Limitowana seria pojazdów  "Neiman Marcus Edition "GS została rozsprzedana w niecałe 3 godziny 19 pażdziernika 2005 roku, natomiast do klientów trafiła w kwietniu 2006 roku. GS 450h trafił do sprzedaży w Japonii 16 marca 2006 roku. O zaletach pojazdu świadczy fakt, że stał sie on wyposażeniem policji w Wiltshire w Anglii jako nieoznakowany pojazd policyjny.

 

Poniżej przedstawiono sprzedąż pojazdu w USA i produkcję ogólną w ujęciu rocznym:

 

II generacja (1998-2005):

GS 300/400 1999 rok - 30622 sztuk sprzedanych w USA
GS 300/400 2000 rok - 28079 sztuk sprzedanych w USA
GS 300/430 2001 rok - 24461 sztuk sprzedanych w USA  - łącznie produkcja 29715 sztuk
GS 300/430 2002 rok - 17246 sztuk sprzedanych w USA - łącznie produkcja 17710 sztuk
GS 300/430 2003 rok -  13306 sztuk sprzedanych w USA - łącznie produkcja 14479 sztuk
GS 300/430 2004 rok - 8262 sztuk sprzedanych w USA - łącznie produkcja 9681 sztuk
GS 300/430 2005 rok - 3000 sztuk sprzedanych w USA - łącznie produkcja 3457 szruk

 

III generacja (2005-obecnie):

GS 300/350/430 2006 rok - 27390 sztuk sprzedanych w USA 
GS 350/430/450h 2007 rok - 23381 sztuk sprzedanych w USA
GS 350/460/450h 2008 rok - 15759 sztuk sprzedanych w USA